maandag 19 januari 2009

Notorious

78%






Notorious de film, een van de films waar ik naar uitgekeken heb die uitkomen in 2009. Men netvlies mocht dan eindelijk de eerste major biopic van een hip hop artiest zien (8 mile was toch een tikkie fictief). Veel vraag tekens had ik dan ook vooraf, benieuwd of de mensen dit van de grond konden krijgen op een respectabele manier.

Te vaak is gebleken dat zodra major companies zich wagen aan iets uit de Urban culture dat ze te vaak eindigen met het aandikken van stereotypes en situaties.

De bombastiche klanken van FOX searchlight begonnen en het leven van Biggie on screen kreeg steeds meer kleur. Hoewel het verhaal al bekend is waren er genoeg dingen die gebeurde in de film die interessant zijn voor iedere hip hop liefhebber om te weten.

Hoewel ik zelf nooit een grote fan van Biggie Smalls ben geweest, ik ontken niet dat hij een van de betere MC's is geweest die ooit de mic heeft aangeraakt, was zijn muziek en image iets te ver weg van men bed show. Maar naarmate de film vorderde kreeg ik eindelijk inzicht in zijn leven als echt persoon, niet het image van Biggie Smalls dat door Bad Boy in de media werd neergezet.

Dat je compassie begint te voelen voor de hoofdrol speler & vergeet dat het niet de echte Christopher Wallace is, komt mede door het sterke spel van de onervaren Gravy. Maar degene die in mijn opinie het beste van het spel heeft is toch Derek Luke, sinds Antwone Fisher ben ik een timide fan van hem geworden, hoe hij Puff neerzet is knap en ook een eye opener. Het zou me nu niet meer verbazen als de echte Diddy achter dat masker van hem ook iets van die eigenschappen met zich meedraagt.

(acteur Gravy als Biggie)


Al met al was het goede testballon voor verdere hip hop gerelateerde drama films (in het eerste weekend haalde de film 21 miljoen binnen). En is het waarschijnlijk alleen nog maar wachten op die van Pac of Eazy.

Vanuit het perspectief van cinema is deze film niet vernieuwend als biopic zijnde, er zijn tal van betere te noemen, en is de verhaal lijn niet goed opgebouwd. Kreeg soms het gevoel dat er teveel ingepropt diende te worden binnen het tijdsbestek. Wat uiteraard jammer was, had bijvoorbeeld graag meer willen zien over de biggie/ pac vriendschap. Iets wat nu werd getoond in korte scenes waar de twee elkaar ontmoeten - terwijl deze twee elkaars leven indirect erg hebben beinvloed.

Al met al - er zit genoeg entertainment in voor ieders wil. Voor iedere huis tuin en keuken rappert een must see!


Geen opmerkingen: