zondag 25 januari 2009

Mankind is No island



Naam technisch geinspireerd door het filmpje van Jason van Genderen waarmee hij het Tropfest NY Filmfestival won. Ik ken de andere inzendingen niet, maar vindt het sowieso terecht.

Mankind is no Island, ja, wat bedoelt die mafkees daar nou mee?! Nou eigenlijk niet meer en niet minder dan dat ik vind dat je leven, leven op een eiland erg jammer zou zijn. Daarom, wilde ik de mensen die in onze Nederlandse samenleving het duidelijkst op een eiland leven een handje reiken. Met jullie hulp.

Het idee is simpel. Hoe vaak ben je langs een dakloze gelopen en dacht je; "Fuck, hoe kan dat nou? Ik wil je best helpen, maar, ........................" , dus ja. Daarom dacht ik dat het misschien een idee was om mensen via deze weg een kans te geven om 'te helpen'. Het is niet enorm structureel maar wel inspirerend voor beiden, denk ik.

We gaan het volgende doen. Als er dadelijk 100 leden zijn zal ik naar het Leger des Heils gaan en hen vertellen van ons initiatief. Dan zullen we proberen om, samen met hen, een selectie te maken van daklozen die geïnteresseert zijn in het initiatief en hier op de community een contact te leggen.

Het kan alle kanten op, je kunt zeggen, ok, we gaan naar de lokale snackbar en ik trakeer hem/haar op een frietje en snack naar keuze. Of je zegt, ok, ik neem hem/haar mee naar een sjieke tent (Vermeer ofzo), of naar OT301 (oud krakerspand op de Overtoom waar je voor 15 euro heerlijk kunt eten). Ik heb het voornamelijk over Amsterdam maar dat is natuurlijk niet perse de bedoeling, waar je ook bent, dit idee kan worden uitgevoerd, als je het maar wilt. Doe maar wat je zelf goed lijkt.

Wat moet dit dan gaan doen? Ik heb geen flauw idee. Voor mij persoonlijk, denk ik dat er een mogelijkheid is om meer begrijpend vermogen te creëereen voor beide kanten, 'mensen bij elkaar brengen' om het zo maar te zeggen.

We leven in een wereld die steeds dichter bij elkaar komt maar ook, zoals elke beweging een tegenbeweging kent, op hetzelfde moment, kouder lijkt te worden, afstandelijker. Dat lijkt me niet zo'n strak plan. We zijn allemaal mensen, krijgen allemaal kansen en verkloten die kansen soms ook. Zo gaan die dingen.

Dit is een netwerk voor alles en iedereen, dus vertel vrienden/familie/klasgenoten/collega's/het kassa meisje van de Appie, wie dan ook over dit initiatief en laat hen zich aanmelden.

Hopende dat dit het enigzins uitlegt, hoop ik snel naar het Leger des Heils te moeten.

Peace and Love,

Len

---------------------------------------------------------------------------------------------

Dus als men openstaat voor dit initiatief - meld je dan aan bij www.mankindisnoisland.ning.com

Geen opmerkingen: