zaterdag 31 januari 2009

Interview Jort Kelder: "Ik ben een loner"

Na men avontuurtje ben ik in contact gekomen met Dhr Kelder. Persoonlijk ben ik snel geintrigreerd door personen die hun eigen wegen banen en daarbij op een nette manier schijt hebben aan de wetten van de gevestigde orde. Dus van het een kwam het ander en vroeg ik Jort om een kort interview te doen.

Bij deze de kick off van wat een reeks aan interviews zal gaan worden met interessante mensen!!




3 vragen aan Jort:

Je studeerde Nederlands recht aan de Universiteit van Utrecht, maar in een quote zeg je, als je succesvol wilt worden je beter per direct kan stoppen met school.

Hoe kwam je hier voor jezelf achter en op welk punt was dat? (gebeurde er iets specifieks wat je ogen deed openen)

Och, ik heb rechten gestudeerd om de bekende laffe reden: je moet toch wat. Maar de relatie tussen financieel succes en opleidingsniveau is nauwelijks aantoonbaar. Ik wist al vrij snel dat ik stukjesschrijver wilde worden. Dat ging mij vrij gemakkelijk en het had enig effect (ik kreeg er veel mensen mee op de kast). Bovendien: ik heb nooit echt willen deugen voor een hiërarchisch bedrijf, dus een vrij beroep is de enige optie.

Belangrijkste voor studenten is, lijkt mij, ontdekken wat je heel leuk vindt en (dus?) waar je talent ligt. Veel om je heen kijken, mensen ontmoeten, meningen leren vormen. Een een beetje lol trappen, ook niet verkeerd trouwens.

Persoonlijk neem ik aan dat iemand als jij ook hulp heeft gehad van mentoren buiten school, mensen die je ondersteunde en of hielpen met het verkrijgen van nuttige kennis en ervaring, wie waren dat? En waarom werden dat, deze mensen (hoe kwam je bij hun terecht)?

Eerlijk gezegd niet. Ik ben een 'loner', verrijkte mijn kennis toch vooral zelf door te lezen en na te denken. En wellicht door de gesprekken aan tafel, van jongsafaan. Het ging bij ons thuis, vooral door mijn dominante zeer geinteresseerde en geinformeerde vader, altijd ergens over. Da's de beste basis voor zelf gaan onderzoeken, voor journalistiek.

Stel nou, ik had een inspirerende jurist gevonden, was ik dan advocaat geworden? Zou kunnen. Achteraf had dat natuurlijk ook wel gepast, zo merkte ik toen ik wat vaker voor de rechter belandde. Ben ook niet zo'n netwerker, vind dat allemaal iets te gekunsteld. Al had ik in mijn studententijd zo'n actie waarmee jullie de jet van Branson enterden misschien ook niet uit de weg gegaan. Hilarisch, onvergetelijk en - hoop ik - leerzaam (vooral in welke jet je moet vliegen, uiteraard).




Wat zou jij graag zien dat er gebeurt voor studenten om het schoolsysteem misschien wel dusdanig positief te beïnvloeden waardoor een quote als de jouwe niet meer van toepassing is?
(Meer invloed van bedrijfsleven en praktijk gerichte stof of zou een dag als de BID hierbij ook parten spelen)

Ik ben een groot tegenstander van al dat 'praktische' onderwijs, dat is het einde van de universiteit. Zadel daar die hbo's mee op, maar blijf met je fikken van de Alma Mater af. Dat moet een vrijplaats zijn, daar leer je nadenken zonder enig bijbelang, en zeker niet om allerlei enge mannen in pakken nóg meer geld te laten verdienen. Dat deerniswekkende gebedel van allerlei professoren om die zogeheten derde geldstroom, je zou je als minister van onderwijs je ballen uit je broek generen. Waardevrije wetenschap komt voort uit goede onderzoekers, niet uit stakkers die het verlengstuk van de sales- of marketingafdeling zijn. Volgens mij moeten die universiteiten veel meer opleiden in tegendraads denken. Als ik zie hoeveel brave studentjes er worden afgeleverd, doodzonde. En in studies die geen enkele academische aspiratie waarmaken, zoals bedrijfskunde en allerlei (management) moderniteiten die op de hbo thuis horen.

Als we meer entrepreneurs, risktakers willen, dan moet je on-mid-del-lijk stoppen met al dat geslijm tegen het establishment van het zakenleven. Of dacht je dat de vernieuwing van grote bedrijven, de sponsoren van de universiteit, komt? Integendeel, denk ik. Het oude continent Europa kan alleen uit z'n vermoeide winterslaap ontwaken als we terug gaan naar de bijna revolutionaire waarden waar het het allemaal mee begon. Vrijheid, de verlichting, onafhankelijk van de gezel van Rome en allerlei machtsbeluste vorsten. Waarom denk je dat ik zo'n vent als Branson bewonder? Het is een nette man, maar ook stout tegendraads en jongensachtig. Op de brave universiteiten van nu zou hij waarschijnlijk falen, en k weet niet of dat goed of slecht nieuws is...


Thnx Jort voor je tijd!

Check http://www.925people.nl/
voor meer leuke & interessante content....

Geen opmerkingen: